Με τον όρο rich media ή στα ελληνικά εμπλουτισμένα μέσα εννοούμε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών που υπάρχουν στο internet και χρησιμοποιούνται κυρίως στις διαδικτυακές διαφημίσεις. Τα rich media χαρακτηρίζονται από τη δυναμική και τη μεταβλητότητα τους. Συνήθως έχουν τη μορφή κινούμενης εικόνας και παρέχουν στο χρήστη τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης.
Η εμφάνιση των rich media χρονολογείται γύρω στο 1995 όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά μετάδοση ήχου μέσω του διαδικτύου από το Real Audio της Real Networks. Το όνομα «rich media» καθιερώθηκε από την Intel. Τα εμπλουτισμένα μέσα χρησιμοποιούνται από όλες τις μεγάλες εταιρείες τόσο στις δικές τους ιστοσελίδες, όσο και στις online διαφημίσεις που έχουν σε άλλους ιστότοπους. Η κύρια κατηγοριοποίησή τους γίνεται ανάλογα με το αν μπορεί ο χρήστης να τα κατεβάσει στον υπολογιστή του και να έχει τη δυνατότητα να τα παρακολουθήσει ακόμα και αν δεν είναι συνδεδεμένος στο internet, ή αν είναι ενσωματωμένα στην ιστοσελίδα που επισκέπτεται.
Παραδείγματα εφαρμογών rich media
Video: μετά από ένα κλικ του χρήστη σε κάποιο σύνδεσμο
Επεκτεινόμενο γραφικό: όταν το mouse περάσει πάνω από μια εικόνα και αυτή ανοίγει για να αποκαλύψει περισσότερες πληροφορίες για το προϊόν, και μ’ αυτό τον τρόπο γίνεται και εξοικονόμηση του χώρου της σελίδας
Επεκτεινόμενη σελίδα: παρέχει τη δυνατότητα συλλογής στοιχείων σε φόρμες
Κυλιόμενη επιγραφή: τα προϊόντα τοποθετημένα σε σειρά που κινείται ανάλογα με το mouse έτσι ώστε ο χρήστης να μπορεί να πατήσει πάνω σε κάποιο και να σταματήσει τη ροή προκειμένου να το δει καλύτερα
Παρουσιάσεις διαφανειών και πινάκων: ο χρήστης μπορεί να περιηγηθεί χρησιμοποιώντας διάφορα βέλη που υπάρχουν
Οπτικοακουστικές παρουσιάσεις: ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ διαφόρων διευκολύνσεων όπως τη χρήση υπότιτλων
Αυτόματη ενημέρωση δεικτών: κάποιοι δείκτες όπως π.χ. χρηματιστηριακοί ενημερώνονται αυτόματα στην οθόνη του χρήστη
Το internet είναι το πρώτο μέσο που παρέχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης. Με τη χρήση των rich media αυτή η ιδιότητα που έχει ενισχύεται εφόσον τα εμπλουτισμένα μέσα χρησιμοποιούν κινούμενη εικόνα, ήχο και διαδραστικότητα, γεγονός που τα καθιστά πολύτιμα εργαλεία στη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ διαφημιζόμενου και δυνητικού πελάτη. Πέραν όμως από την ευρεία χρήση που έχουν στο διαφημιστικό κλάδο, τα rich media χρησιμοποιούνται πολύ και για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση αφού αποτελούν χρήσιμες εφαρμογές για το εκπαιδευτικό υλικό που διατίθεται μέσω του διαδικτύου.
Παραδείγματα από ιστοσελίδες που χρησιμοποιούν τα rich media είναι πολλά από τα wedsites διαφόρων οίκων μόδας, όπως του Giorgio Armani: http://www.giorgioarmani.com/. Ακόμη ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ιστοσελίδα του Jim Carey: http://www.jimcarrey.com/.
Τα πλεονεκτήματα της χρήσης εμπλουτισμένων μέσων κυρίως σε ότι αφορά την online διαφήμιση είναι πάρα πολλά. Χρησιμοποιώντας τα rich media προσελκύονται πιο πολλοί υποψήφιοι πελάτες. Είναι γεγονός πως με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων οι ιστοσελίδες και οι διαφημίσεις γίνονται πιο ελκυστικές και ενδιαφέρουσες, έλκοντας πιο εύκολα την προσοχή του κοινού. Οι στατιστικές δείχνουν πως η πιθανότητα ένας χρήστης να επιλέξει ένα σύνδεσμο που περιέχει εμπλουτισμένα μέσα είναι εννιά φορές μεγαλύτερη σε σχέση με ένα στατικό σύνδεσμο. Έτσι αυξάνοντας τον αριθμό των ατόμων που είδαν μια διαφήμιση, η εταιρεία κερδίζει περισσότερη αναγνωρισιμότητα και παράλληλα αυξάνει τις πωλήσεις τις. Η χρήση rich media αυξάνει τη διάδοση του εμπορικού ονόματος μιας εταιρείας και βελτιώνει την εικόνα της, αυξάνει την κίνηση στην ιστοσελίδα της και δίνει παρότρυνση στους πελάτες να αγοράσουν το προϊόν.
Η χρήση των rich media για διαφημιστικούς σκοπούς στο διαδίκτυο αποτελεί ένα είδος άμεσου marketing το οποίο απευθύνεται σ’ ένα ευρύ κοινό. Εντούτοις σκοπό έχει τη στοχευμένη διαφήμιση προς ένα συγκεκριμένο κοινό. Το γεγονός ότι ο πελάτης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ποιες διαφημίσεις θα δει και όχι να είναι παθητικός αποδέκτης όπως γίνεται για παράδειγμα με την τηλεόραση, αυξάνει τις πιθανότητες να τον ενδιαφέρει περισσότερο το προϊόν της διαφήμισης και να προβεί στην αγορά του.
Με τη μεγάλη άνοδο του internet στο χώρο των διαφημίσεων εκτιμάται πως η ΄΄τηλεοπτική΄΄ διαφήμιση μέσω του διαδικτύου θα αναπτυχθεί με γοργούς ρυθμούς. Με τη χρήση εικόνας, ήχου και κίνησης το αποτέλεσμα μιας online διαφήμισης δεν απέχει και πολύ από την κλασική τηλεοπτική διαφήμιση. Η διαφορά έγκειται στο γεγονός πως οι καταναλωτές δείχνουν να απολαμβάνουν περισσότερο τις online διαφημίσεις και οι επαγγελματίες διαφημιστές δείχνουν να επιτυγχάνουν περισσότερο τους στόχους τους μέσω διαδικτύου.
Παρόλο που τα rich media είναι πολύ χρήσιμα εργαλεία, εντούτοις παρουσιάζουν κάποια μειονεκτήματα. Η ευρεία τους χρήση σε συνδυασμό με τον αριθμό των εμπλουτισμένων μέσων που αυξάνεται συνεχώς θα τα καταστήσει στο άμεσο μέλλον τετριμμένα και συνηθισμένα στα μάτια του κοινού. Επιπλέον το κόστος χρήσης τους είναι πιο αυξημένο σε σχέση με τα απλά banners, όμως εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερο από τις παραδοσιακές μορφές διαφήμισης. Ένα άλλο μειονέκτημα που προκύπτει είναι ότι οι σελίδες που διαθέτουν εμπλουτισμένα μέσα είναι πιο αργές. Το σημαντικότερο όμως μειονέκτημα είναι τα προβλήματα συμβατότητας που παρουσιάζουν τα rich media λόγω του ότι δεν μπορεί να υπάρξει ένα πρόγραμμα αναπαραγωγής εμπλουτισμένων μέσων που να τα καλύπτει όλα, εξαιτίας του μεγάλου τους αριθμού και της διαφορετικής μορφής τους.