Το mobilecommerce ξεκίνησε από την Ιαπωνία το 1998, κατόπιν χρησιμοποιήθηκε στις ΗΠΑ το 2000 και από τότε άρχισε να διαδίδεται ανά το παγκόσμιο. Με τον όρο κινητό εμπόριο δηλώνεται η χρήση του κινητού τηλεφώνου για την προώθηση και πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών. Το mobilecommerce θεωρείται μία από τις πιο επιτυχημένες στρατηγικές marketing μιας και μπορεί να γίνει άμεσα, οπουδήποτε και αν βρίσκεται ο πελάτης και οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Γι’ αυτό ίσως και τα ποσοστά ανταπόκρισης των πελατών να είναι πιο ψηλά από άλλους τρόπους προώθησης.
Το κινητό εμπόριο μπορεί να εφαρμοστεί σε δύο διαφορετικές βάσεις. Σύμφωνα με την πρώτη, μια εταιρεία που θέλει να διαφημιστεί μπορεί να προτρέψει τους πελάτες, μέσω του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης, της εφημερίδας και άλλων ΜΜΕ, να στείλουν μήνυμα σ’ ένα αριθμό σχετικά με κάποιο διαγωνισμό, κλήρωση ή κάποια προσφορά. Σύμφωνα με τη δεύτερη βάση οι εταιρείες αποστέλλουν οι ίδιες μηνύματα στα κινητά των πελατών τους και περιμένουν ανταπόκριση, ή οι πελάτες χρησιμοποιούν κάποιες προσφερόμενες υπηρεσίες μέσω του κινητού τους.
Τρόποι προώθησης μέσω του mobilecommerce
SMS από καταστήματα όταν ο χρήστης πλησιάσει: υπάρχουν πλέον ανεπτυγμένα συστήματα τα οποία εντοπίζουν τη γεωγραφική θέση του υποψήφιου πελάτη και αποστέλλουν μηνύματα για διάφορες προσφορές ή εκπτώσεις για τα καταστήματα που είναι κοντά του.
Υπηρεσίες με βάση τη γεωγραφική θέση: ο χρήστης μπορεί να στείλει SMS ή να πάρει τηλέφωνο έτσι ώστε να μάθει που βρίσκεται το κοντινότερο φαρμακείο ή βενζινάδικο.
Διαγωνισμοί: στέλλοντας ο χρήστης την απάντηση σε μια εύκολη ερώτηση μπαίνει στην κλήρωση για κάποιο δώρο. Πολλές φορές αυτοί οι διαγωνισμοί είναι ΄΄on-pack΄΄ δηλαδή αναγράφονται πάνω σε συσκευασίες προϊόντων.
Υπηρεσίες ειδοποιήσεων: ο χρήστης δίνει εντολή να του αποστέλλονται συγκεκριμένα μηνύματα όπως π.χ. αποτελέσματα αγώνων, καθημερινό ωροσκόπιο, εορτολόγιο, χρηματιστηριακά νέα κ.α.
Ενημερωτικά sms: μηνύματα στο χρήστη που αφορούν διάφορες εκδηλώσεις, προσφορές, τρόπους ψυχαγωγίας κ.α.
Banners: εμφανίζονται κατά την πλοήγηση στο internet μέσω του κινητού όπως και τα αντίστοιχα banners του διαδικτύου.
Τι πρέπει να προσέξετε κατά τη χρήση του mobilecommerce
Το κινητό εμπόριο αποτελεί ένα είδος άμεσου marketing, το οποίο μπορεί να απευθυνθεί σε στοχευμένο κοινό και γι’ αυτό θεωρείται και τόσο επιτυχημένο. Εντούτοις όταν μια εταιρεία αποφασίσει να εφαρμόσει το mobilecommerce πρέπει οπωσδήποτε να φροντίσει η στρατηγική της να συνάδει με τον υφιστάμενο νόμο. Σύμφωνα με τον περί Επεξεργασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (Προστασία του Ατόμου) Νόμος του 2001, κάθε εταιρεία που επιθυμεί να αποστέλλει μηνύματα στους πελάτες της οφείλει να το πράξει αυτό μετά από την έγκρισή τους. Μάλιστα για να μη θεωρηθεί πως κάνει mobilespamming υποχρεούται σε κάθε sms που στέλλει να ενημερώνει τον πελάτη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να διακόψει αυτού του είδους την επικοινωνία.
Επιπρόσθετα θα πρέπει να προσέξει να μη χρεώνει τον πελάτη και μάλιστα χωρίς αυτός να το γνωρίζει, γιατί μ’ αυτό τον τρόπο θα δημιουργήσει αυτόματα κακή εικόνα για την εταιρεία. Μπορεί να κάνει μαζική αποστολή μηνυμάτων χρησιμοποιώντας για παράδειγμα την ιστοσελίδα http://www.steilesms.com/ . Μ’ αυτό τον τρόπο δε χρειάζεται να δηλώσει απαραίτητα το όνομά της και προστατεύεται και από τις καταγγελίες.
Για παράδειγμα:
Ακόμη δε θα πρέπει να κάνει αλόγιστη αποστολή μηνυμάτων διότι ο πελάτης θα εκνευριστεί από τη συνεχή λήψη μεγάλου αριθμού SMS στο κινητό του. Επίσης για να μην κινδυνεύει ο πελάτης να προβεί σε διακοπή της επικοινωνίας θα πρέπει να προσέξει τη χρονική στιγμή που στέλλει τα μηνύματα και το θέμα τους να αφορά πράγματι τον πελάτη. Θα πρέπει να εφαρμόσει δηλαδή το τρίπτυχο της σωστής προσφοράς, τη σωστή στιγμή, στο σωστό πελάτη.
Που χρησιμοποιείται το mobilecommerce
Εκτός από την ευρεία του χρήση για προώθηση προϊόντων, το κινητό εμπόριο χρησιμοποιείται πολύ και για άλλους σκοπούς όπως για παράδειγμα αγορές μέσω κινητού. Λόγω της δυνατότητας που έχουν πλέον οι χρήστες να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο μέσα από το κινητό τους είναι πια εφικτές και οι αγορές μέσω κινητού. Επιπλέον το κινητό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μικρές πληρωμές όπως η πληρωμή του χώρου στάθμευσης για παράδειγμα, που χρησιμοποιείται τον τελευταίο χρόνο στην Κύπρο. Πρόσφατα, μετά τη σύμπραξη της Nordea με τη Nokia και τη VisaInternational, το κινητό άρχισε να χρησιμοποιείται και για πληρωμές μεγαλύτερων ποσών και να λειτουργεί όπως η πιστωτική κάρτα. Τελευταία το mobilecommerce άρχισε να χρησιμοποιείται και από τα τηλεοπτικά κανάλια, τα οποία δημιουργούν ειδικά προγράμματα που κατεβαίνουν από το internet για να παρακολουθούν οι fans τα τελευταία νέα από τα προγράμματα και τα shows που παρακολουθούν τηλεοπτικά.
Τραπεζικές συναλλαγές μέσω κινητού
Οι τράπεζες είναι ένας κλάδος που χρησιμοποιεί ευρέως το mobilecommerce και μάλιστα έχουν αναπτύξει ειδικά προγράμματα που εγκαθίστανται στα κινητά των πελατών τους για πιο εύκολη λειτουργία. Πλέον όλες σχεδόν οι συναλλαγές όπως μεταφορές χρημάτων, τραπεζικές εντολές, υπόλοιπα λογαριασμών κ.α. μπορούν να διεξαχθούν μέσω του τηλεφώνου απ’ όπου και αν βρίσκεται ο πελάτης με κάποια μικρή χρέωση στο λογαριασμό του κινητού τους τηλεφώνου.